برگزاری نشست خبری صعود به هیمالیا

به بهانه­ی صعود قله­ی 6189 متری آیلند پیک توسط کوهنوردان ایرانی برای حمایت از انجمن حمایت از کودکان کار و موسسه حمایتی کودکان سرزمین من با شعار نه به کارکودک، نشست خبری درتاریخ 27 فروردین ماه 1396، با حضور خبرنگاران رسانه­های متعدد در محل دفتر روابط عمومی انجمن حمایت از کودکان کار برگزار شد.

انجمن حمایت از کودکان کار از مردادماه سال 1381، فعالیت رسمی خود را در محله­ی­ دروازه غار تهران آغاز کرد.  انجمن حمایت از کودکان کار سه محور فعالیتی خود را که شامل حمایت، آموزش و ترویج است بیش از 14 سال است که با فراز و فرودهای بسیار تا کنون ادامه داده است. انجمن طی سالیان توانسته است تا کنون بیش از 5000 نفر  کودک را از خدمات خود بهره­مند سازد. در حال حاضر انجمن حمایت از کودکان کار تعداد 451 کودک کار را در پنج مرکز خود، تحت حمایت دارد.

زهرا بناساز؛ مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار، ضمن قدردانی از گروه صعود کننده و خبرنگاران و توجه ایشان به مسایل کودکان عنوان کرد:  کار کودک پدیده­ای تک سببی نیست و ریشه در نابسامانی­های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی دارد. ما به عنوان یک نهاد غیردولتی و مستقل به اندازه­ی­ توان خود از کودکان کار و در معرض آسیب طی این سالیان حمایت کرده­ایم. فراهم کردن مامنی در دسترس برای کودکان قربانی آسیب­هایی مانند خشونت، آگاه کردن افکار عمومی  در خصوص حمایت موثر از کودکان آسیب دیده و توانمندسازی نهاد خانواده با هدف کاهش نیاز به کار کودک و زمینه­سازی برای اجرای دقیق مفاد پیمان­نامه­ی جهانی حقوق  کودک  از جمله اهدافی بوده که انجمن حمایت از کودکان کار طی دوران فعالیت خود دنبال کرده است.

بناساز در ارتباط با خدماتی که انجمن حمایت از کودکان کار تا کنون ارایه کرده است مطرح کرد: سوادآموزی و ارتقای مهارت­های زندگی در کودکان، خدمات مددکاری اجتماعی و روانشناسی به کودکان کار، توزیع یک وعده غذای گرم روزانه، حمایت هدفمند از خانواده برای رهایی کودک از کار، ارایه­ی خدمات بهداشتی و درمانی به کودکان کار و آگاه­سازی مردم و نهادهای مختلف سرفصل­هایی بوده که به صورت مستمر طی این سالیان  به انجام رسیده است.

بناساز افزود: ما نتوانستیم کار کردن را از تمامی کودکان عضو بگیریم اما با ایجاد شرایط تحصیل و حمایت و حضورشان در فضای آموزشی انجمن حمایت از کودکان کار توانستیم ساعات کار آنان را کاهش دهیم و روی خانواده­ها اثرات مثبتی بگذاریم.

موسسه حمایتی کودکان سرزمین من از سال 1391 با توجه به رشد و بالندگی جسمی، روانی، اجتماعی کودکان بدسرپرست و بدون سرپرست فعالیت خود را شروع کرده است. این موسسه توانسته است با ارایه­ی خدمات آموزشی، حمایت و نگهداری از کودکان بدسرپرست و بدون سرپرست به صورت شبانه­روزی گامی در مسیر احقاق حقوق کودکان بردارد.

در ادامه قاسم حسنی؛ عضو هیات امنای موسسه حمایتی کودکان سرزمین من در خصوص اقدامات انجام شده توسط موسسه عنوان کرد: دور کردن یازده کودک از محیط پرتنش و پرخطر، ایجاد و تجهیز دو واحد خانه­ی با نشاط و امن برای کودکان عضو، تلاش در جهت دستیابی تعدادی از کودکان عضو فاقد شناسنامه و فراهم آوردن شرایط مناسب برای کودکان عضو در زمینه­های ورزشی  و هنری از  اقداماتی است که تا کنون توسط موسسه صورت گرفته است.

حسنی تنها تصویب قوانین را برای بهبود شرایط کودکان کافی ندانست و افزود:  بسترسازی برای اجرای قوانین و طراحی تمهیداتی به عنوان ضمانت اجرایی در شرایط نامناسبی که کودکان سپری می­کنند، از ضروریات است.

تیم 14 نفره­ی کوهنوردی حامی کودکان کار در تاریخ 27 اسفند 1395 تهران را برای صعود قله­ی 6189 متری آیلند پیک هیمالیا با پرچم نه به کارکودک برای حمایت از انجمن حمایت از کودکان کار و موسسه حمایتی کودکان سرزمین من ترک کرد و پس از به اهتزاز درآوردن پرچم درتاریخ 20 فروردین 1396 به ایران بازگشتند.

فرشته وطن پرست، سعیده شیخ عطار، فاطمه نقیب زاده، لیلا حاجبی پور، آتنا عنبری، آریا طهماسبی، احمد رادفر، عزیز اثنی عشری، جواد اکبری، مجید قیدی نژاد، محمدعباس صالحی، واران گریگوریان، رمضانعلی قدیری اعضای تیم کوهنوردی حامی کودکان کار بودند.

صعود قله­ی 6189 متری آیلند پیک توسط کوهنوردان ایرانی برای حمایت از انجمن حمایت از کودکان کار و موسسه کودکان سرزمین من با شعار نه به کارکودک، با سرپرستی حسن نجاریان به انجام رسید.

حسن نجاریان در ارتباط با ترکیب تیم و هدف از صعود گفت: تیم صعود آیلند پیک متشکل از افرادی بود که از شهرهای مختلف ایران حضور داشتند. صعودهای متعددی را بنده با گروه­ها و شعارهای مختلف داشته­ام با شعارهایی که حمایت از موضوع­های گوناگونی داشت. با شناختی که از نپال داشتم و کودکانی که در سفرهای مختلف شاهد کار کردن­شان بودم و تجربه­ی کودکی­ام که دورانی از آن را مجبور به کار کردن بودم شعار نه به کار کودک و صعود برای حمایت از کودکان کار به عنوان دغدغه­ام شد.

فرشته وطن­دوست از اعضای دیگر تیم صعود کننده که از فعالان محیط زیست شهر زنجان است از کودکان آب فروش شهر زنجان گفت که در قبرستان­های این شهر مشغول به کارند، وطن دوست عنوان کرد: اوایل دهه 80 وقتی به تازگی بحث فعالیت نهادهای غیردولتی مطرح شده بود به همراه دوستانم برای تاسیس انجمنی برای حمایت از کودکان خیابانی اقدام کردیم که به مرحله­ی اجرا نرسید. وقتی در جریان شعار صعود گروه قرار گرفتم به خودم گفتم کار ناتمام را باید تمام کرد. موضوع کودکان موضوعی فراملیتی است و کودکان به حمایت بزرگترها نیاز دارند. این صعود، سفری فلسفی بود.

سعیده شیخ عطار شعار صعود و پوستر را به عنوان قوت قلب دانست. شیخ عطار افزود: من عاشق فتح قله هستم و شعار این گروه خودش برایم قله­ای برای فتح کردن بود.

علی قدیری که برای تحصیل از کلاس ششم ابتدایی مجبور به کار کردن بود مطرح کرد: شعار گروه را با گوشت و پوست و استخوانم احساس می­کردم و همتم را برای صعود چندین برابر کرد.

آریا طهماسبی از دیگر اعضای تیم صعود کننده درارتباط با این صعود گفت: با توجه  به این که یکی از عوامل تاثیرگذار بر حذف کار  کودک اقدامات فرهنگی است، این شعار بی­تردید تاثیر فرهنگی گسترده­ای بر مخاطبان خود بگذارد.

نجاریان در پاسخ به این که چرا شعار نه به کار کودک را برای این صعود انتخاب کردند گفت: کودکان بسیاری در دنیا مشغول کار کردن هستند. منطقه­ای که ما برای صعود انتخاب کردیم افراد منحصر به فردی به آنجا می­روند که خودشان سفیران موثری در پیرامون و کشورهای­شان هستند. شعار ما نه به کار کودک بود با زبانی بین­المللی مخاطبان بسیاری را گرد خود آورد. حداقل اثری را که این شعار می­تواند داشته باشد اثر روی وضعیت کودکان کار آن منطقه است ولی بُرد ترویجی این شعار بسیار فراتر رفت.

نجاریان در پاسخ به این که صعود به قله هیمالیا چه تاثیری روی حذف چرخه­ی کار کودک دارد، گفت: هیمالیا به خصوص کمپ اصلی آن به مثابه­ی دهکده­ای است که هر ساله کوهنوردانی از سراسر جهان به منظور صعود به قله­های متعدد آن رشته کوه در آن جا حضور می­یابند بدیهی است معطوف کردن نگاه جهانیان برضرورت پایان بخشیدن به کار کودک می­تواند در حذف تریجی کار کودک بسیار اثر گذار باشد به ویژه با درنظر گرفتن این مساله که کار کودک پدیده­ ای جهانی است و متاسفانه کودکان بسیاری از کشورهای جهان در این چرخه گرفتارند.

ایثار خدادادی از اعضای موسسه کودکان سرزمین من به این مهم اشاره داشتند که بی­تردید حذف کار کودک مستلزم عبور ازنگاه سطحی و پرداختن به ریشه­های عمیق این پدیده­ی غیرانسانی است و دراین مسیر سازمان­های بخش سوم که همان تشکل­های غیردولتی هستند، می­توانند نقش بسیار تعیین کننده­ای در معطوف کردن توجه دولت­ها و ملت­ها بر ضرورت مح این پدیده داشته باشند.

سایت انجمن حمایت از کودکان کار:  www.apcl.org.ir

سایت موسسه کودکان سرزمین من: www.coml.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

دسته‌بندی های بلاگ

کمپین های اخیر

فهرست