گزارش بخش آموزش – سه ماه پاییز ۱۳۹۱

نویسنده :

ثبت نام آموزشی:با شروع سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ ، و آغاز ثبت نام آموزشی تعداد ۸۰۵ کودک در مقاطع ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان وارد چرخه ی آموزشی انجمن حمایت از کودکان کار شده­اند.با ورود هرکودک جدید به سیستم آموزشی انجمن حمایت از کودکان کار پرونده آموزشی مخصوص آن کودک تهیه شده و سوابق کودک از زمان ورود تا پایان دوره­ی تحصبلی در این پرونده ثبت می­گردد.تعداد کودکان در سال جدید تحصیلی به شرح زیر می­باشد.بخش ابتدایی: ۷۴۲ نفربخش راهنمایی: ۵۴ نفربخش دبیرستان: ۹ نفرشیوه های آموزشی:بخش آموزش انجمن حمایت از کودکان کار با شروع سال تحصیلی جدید از دو شیوه آموزشی نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش در امر آموزش کودکان بهره گرفته و خدمات آموزشی خود را در قالب این دو شیوه ی آموزشی به شرح زیر ارائه نموده است.۱-نهضت سوادآموزی:این شیوه آموزشی برای آن دسته از کودکانی در نظر گرفته شده که با توجه به محرومیت ها و آسیب های خاص گروه خود فرصتی برای کسب تحصیل نداشته و سن آنها متناسب با مقطع تحصیلی آنان نبوده است . برای جبران این فرصت از دست رفته برای کودکان مورد نظر این شیوه مورد استفاده قرار گرفت .با این روش کودکان می توانند در مدت زمان کوتاهی مقاطع مختلف را طی نموده و فرصت آموزشی از دست رفته را جبران نمایند.اما نکته قابل توجه در این است که امسال از تعداد کلاسهای درسی به شیوه نهضت سوادآموزی کاسته شده و کودکانی که در قالب این شیوه سوادآموزی مشغول به تحصیل هستند نسبت به بقیه کودکان در اقلیت قرار گرفته اند .طول دوره ی آموزشی و ساعات تدریس در این شیوه با توجه به مقطع تحصیلی ۷-۵ ماه و ۳-۲ ساعت می باشد.کودکان این دوره در سه مقطع مشغول به تحصیل می باشند.۲- آموزش و پرورش:این شیوه آموزشی برای کودکانی در نظر گرفته شده است که سن متناسب با مقطع تحصیلی شان داشته و نسبت به گروه اول با موانع آموزشی کمتری مواجه بوده اند. این شیوه آموزشی در حال شیوه غالب آموزشی است و طول دوره ی آموزشی و ساعات تدریس در این شیوه با توجه به مقطع تحصیلی ۱۰ ماه و ۴-۳ ساعت می باشد.کودکان این دوره در شش مقطع تحصیلی مشغول به تحصیل می باشند.امتحان تعیین سطح:این امتحان با هدف شناسایی میزان آگاهی و سنجش سطح سواد کودکانی که بنا به دلایلی ترک تحصیل نموده و درس را نیمه کاره رها کرده و یا کودکانی که سابقا در مدارس دولتی ، مدارس خودگردان و یا در افغانستان مقاطعی را گذرانده اند برگزار گردید این امتحان با همکاری بخش ارزیابی آموزشی برگزار شد. در نهایت با اعلام نتایج امتحان توسط این بخش کودکان در مقاطع تحصیلی مختلف تقسیم بندی شدند.کلاس بندی:پس از امتحانات پایان دوره ی شهریور و امتحانات تعیین سطح ، با همکاری بخش ارزیابی آموزشی ، با توجه به نتایج به دست آمده و با در نظر گرفتن سطح آموزشی تمامی کودکان و تعداد آنها ، کودکان به مقاطع مختلف تحصیلی تقسیم بندی شده و پس از آن برنامه کلیه کلاسها شامل ساعت کلاس ، محل تشکیل کلاس و نام آموزگار تهیه و اعلام گردید.دوره درمان اختلال یادگیری:پس از راه اندازی اولین دوره کلاسهای دوره ی درمان اختلال یادگیری در اسفند ۱۳۸۹ ، در ادامه روند برگزاری کلاسها و رفع موانع تحصیلی کودکان ، در سال تحصیلی جدید نیز از میان کودکان بخش پیش دبستانی و لیست انتظار ، تعداد ۸۱ کودک واجد شرایط ورود به این کلاس تشخیص داده شدند.این کلاسها با همکاری بخش آموزش و روانشناسی در حال برگزاری است.همچنین در ادامه روند پیشرفت سریع تر این کودکان تعداد ۴ داوطلب جهت کلاسهای کتابخوانی و بازیهای حرکتی مخصوص این کودکان دعوت به همکاری شدند.کلاس مادران:با شروع سال تحصیلی جدید در ادامه روند ارائه خدمات آموزشی به مادران ، تعداد ۲۱ مادر در پایه های مقدماتی ، تکمیلی و پایانی و ۱ مادر در پایه پنجم و ۲ مادر در پایه ششم در حال تحصیل می باشند.پایه ششم ابتدایی:به دنبال گنجانده شدن پایه ششم ابتدایی در سیستم آموزش رسمی کشور ، بخش آموزش نیز همگام با این سیستم و به روز کردن خدمات آموزشی این پایه را در سیستم آموزشی خود راه اندازی نمود.آموزگارانی که در حال حاضر مشغول تدریس در این پایه می باشند در زمینه تدریس این پایه توانمند بوده و دوره تدریس این پایه را نیز طی نموده اند.همچنین با توجه به وجود درسی با عنوان کار و فناوری ، که لزوم یادگیری عملی درس کامپیوتر را می طلبد با همکاری بخشIT انجمن کلاس کامپیوتر به صورت هفته ای یکبار برای کودکان برگزار می شود.کادر آموزشی:در سال تحصیلی جدید کادر آموزشی بخش آموزش از آموزگارانی با سابقه تدریس در نهضت سواد آموزی و آموزش و پرورش و نیروهای آزاد با سابقه آموزشی تشکیل شده است. به منظور به روز رسانی اطلاعات آموزگاران و آگاهی از شیوه های نوین تدریس و امکان انتقال تجربیات در بین آموزگاران بخش آموزش اقدام به برگزاری کلاسهای ضمن خدمت نمود.این کلاسها توسط دو مربی که یکی شاغل و دیگری بازنشته آموزش و پرورش می باشد برگزار می­گردد.کلاس تقویتی:پس از بررسی عملکرد تحصیلی دو سه ماهه کودکان ، و مشاهده ضعف درسی برخی از کودکان ، بخش آموزش اقدام به برگزاری کلاسهای تقویتی در پایه های دوم ، سوم ، چهارم و پنجم نمود.در این زمینه از آموزگاران خود کودکان استفاده شده است.مشارکت کودکان:بخش آموزش انجمن با هدف جلب مشارکت و بالا بردن اعتماد به نفس کودکان اقدام به برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی، بهداشتیاران و انتظامات از میان خود کودکان نمود.این کودکان متناسب با وظایف محموله در کارهای روزمره با مسوولین بخش همکاری می­نمایند.جلسه با والدین:برگزاری جلسات ماهیانه با والدین کودکان با هدف ارتباط با خانواده ها ، جلب همکاری آنان و همچنین بالا بردن آگاهی آنان می باشد.در سال جدید این جلسات به صورت ماهیانه برگزار شده و از مسوولان بخشهای روانشناسی ، مددکاری ، بهداشت برای حضور در جلسات نیز دعوت به عمل می آمد.تهیه‎کننده: ندا پورکرمان، به قلم: سعده رضوانی