کودکان کار و تحصیل

کودکان صبح‌ها به مدرسه می‌روند اما به دلیل اینکه همزمان باید کار کنند، بسیار سخت است که فرصت مطالعه و مرور درس‌ها را در بعد از ظهر بیابند.
بسیاری از خانواده‌های تهیدست برای تامین مخارج خود شدیدا به کار کودک‌شان نیازمندند و تحصیل کودکان برای آنها بسیار پر هزینه است، در چنین شرایطی خانواده‌ها نمی‌توانند تصمیم بگیرند که فرزندان خود را برای کار بفرستند یا در مدرسه ثبت نام کنند.
کودکان نیز برای به دست آوردن پول، کار کردن را به تحصیل ترجیح می‌دهند.

آموزش هدفمند در انجمن

دسترسی به آموزش، ارتقاء کیفیت و برنامه‌های آموزشی غیر درسی به کودکان کمک می‌کند که به مدرسه بازگردند.
همچنین در انجمن برنامه‌های حرفه آموزی و مهارت‌های علمی و کاربردی مرتبط به کار به منظور آماده‌سازی کودکان برای ایفا نقش موثر در بزرگسالی، برای کودکان در نظر گرفته شده که به صورت دائمی و فعال در حال برگزاری است.

کار کودک و آسیب‌ها

کار موجب وارد آمدن انواع آسیب‌های روانشناختی خاص به کودک می‌شود، آسیب‌هایی مانند بی‌توجهی و تحقیر که در دوره رشد تجربه می‌کند، نوازش و آغوشی که از سوی خانواده و جامعه دریافت نشده، تنبیه‌های بدنی شدید و دیگر مسائلی که هر یک می‌توانند منجر به ایجاد مشکلات روانشناختی برای آن کودک شود.

رویکرد روانشناختی و رفتاردرمانی

واحدهای آموزش و روان‌شناسی در انجمن با هم ارتباط متقابل دارند. از این جهت اگر کودکی دچار مسئله و مشکلی خاصی شود به واسطه آموزگار به واحد روان‌شناسی ارجاع داده می‌شود. در طی این فرایند تعداد جلسات مورد نیاز برای مشاوره فردی و گاهی با خانواده کودک مشخص و پیگیری‌های لازم برای بهبود انجام می‌شود.

کیفیت آموزش

انجمن صرفا بر یادگیری دروس تمرکز نداشته، بلکه به رشد شناختی و رشد روانی نظیر استدلال، حل مسئله، ارزیابی، اطلاعات و تصمیم‌گیری و بررسی مسائل اخلاقی و ارزش اجتماعی و فردی توجه ویژه دارد.
کاهش تعداد کودکان در کلاس‌ها و تغییر فرایند‌های آموزشی در انجمن به گونه‌ای است که کودک امکان یادگیری فعال، تعامل آزادانه و مشارکتی را دارند.
استقرار رویکردهای آموزشی مشارکت محور و حذف رویکردهای یک طرفه و از بالا به پایین از اولویت‌های برنامه‌های آموزشی در انجمن است.
کودکان باید ترغیب شوند و (آموزش ببینند که چطور یاد بگیرند) یعنی خودِ کودک، فرایند یادگیری را آغاز می‌کند و صرفا به او آموزش داده می‌شود که چطور آن را با توانمندی خود هدایت کند.

واحد بهداشت و سلامت

برای هر کودک در زمان ورود به انجمن، پرونده روان‌شناختی تشکیل می‌شود. طی مصاحبه‌هایی که با کودک و والدین انجام می‌شود، تعداد جلسات مشاوره، داروهای مورد نیاز، ضرورت ارجاع به روانپزشک و دیگر مشکلات روان‌شناختی خانواده مشخص می‌شود و حمایت مقتضی صورت می‌گیرد.
در بخش بهداشت، غربالگری‌های اولیه انجام می‌شود و سلامت کودک و خانواده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌شود.

حمایت پایدار از کودکان

در انجمن کودک رها نمی‌شود.

کودکان کار علاوه بر مسائلی که در خانواده تجربه می‌کنند، دچار مخاطراتی در محل کار و محیط زندگی نیز هستند که معمولا با بزه و آسیب های قابل توجهی همراه است.

پرکردن مفیدِ اوقات فراغت این کودکان از گزینه‌های مناسب برای کم‌رنگ کردن حضور آنها در محیط‌های پر مخاطره است.

بنابراین در انجمن علاوه بر آموزش منظم، حمایت‌های چند وجهی مانند سلامت خانواده، رفتار درمانی و غیره با جدیت پیگیری می شود.

نظارت کامل بر رفتار، منش کودکان و همچنین رصد مستمر پیشرفت کودکان از دغدغه‌های اصلی حمایت موثر از کودکان در انجمن می‌باشد.

آموزگاران و شیوه تدریس

آموزگاران در انجمن ویژگی‌های فردی مانند مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله، مدیریت استرس، تجربه کار با کودکان کار و خلاقیت را دارند.

بسیاری از این کودکان زمانی که کلاس‌شان تمام می‌شود، فوراً وارد فضای کار شده و شب بسیارخسته به خانه باز می‌گردند و فرصتی برای مطالعه ندارند.

از این رو آموزگاران در انجمن می‌بایست نسبت به انواع روش‌های تدریس و آسیب‌های کودکان کار آگاهی لازم را داشته باشند.

دسترسی به کتب و منابع خوب در انجمن موجب برانگیخته شدن حس کنجکاوی و تفکر انتقادی در کودکان می‌شود و آنها را ترغیب می‌کند که برای یافتن پاسخ خود به منابعی فراتر از کتب درسی مراجعه کنند.

ارتقاء آگاهی و منابع یادگیری

مطالعه اجتماعی، آموزش در زمینه بهداشت و سلامت از ارکان مهم نظام‌های آموزشی در سراسر دنیا شناخته شده‌اند. افزایش آگاهی کودکان در مورد شیوه زندگی در جامعه‌شان ابزاری قدرتمند و مناسب برای آموزش کودکان کار و حقوق آنهاست.

حامیان پویش

تفاوت انجمن با خیریه‌های این حوزه

هدف خیریه‌ها، رفع نیازمندی‌های افراد کم‌توان و یا ناتوان است؛ که معمولا بدون توجه به ریشه مشکلات و با ارائه خدمات یا کالای مورد نیاز و به صورت مقطعی انجام می‌شود. اگر این حمایت‌ها به درستی و هدفمند صورت نگیرد، در بلند مدت تاثیر سوء خواهد داشت و منهای از بین بردن کرامت انسانی، نوعی رخوت و وابستگی در جامعه هدف ایجاد می‌کند. اما در سازمان‌هایی مانند انجمن حمایت از کودکان کار، ارائه خدمات و حمایت با هدف رفع وابستگی، توان‌افزایی، ارتقاء عزت‌نفس و استقلال گروه هدف انجام می‌شود. تلاش برآن است که با آموزش صحیح، فرهنگ‌سازی و نگاهی عمیق و تخصصی برای رفع ریشه‌ای مشکلات و حل مسئله اقدامات لازم انجام شود؛ تا در آینده، گروه هدف نیز به شهروندانی آگاه، توانمند، خلاق و تاثیرگذار برای جامعه بدل شوند.

فهرست