بخش روانشناسی در کنار برنامههای معمول چون مشاوره با کودک در قالب جلسهی مشاورهی فردی، مشاوره با خانواده، مشاورهی گروهی در جهت رفع مشکلات رفتاری، عاطفی، تحصیلی و خانوادگی و نیز حل مسائل بین فردی، تقویت تعامل بین فرزندان و خانواده، مشکلات دوران نوجوانی، حل استرسهای امتحان، برقراری ارتباط مثبت، بحثهای آزاد و … و همچنین مشاوره با آموزگاران در قالب جلسات مشاورهی فردی در مورد برخی از کودکان و شیوهی برخورد با آنها، اقدامات زیر را بهعمل آوردهاست:تشکیل پرونده در جهت شناسایی کودکانی که اختلالات یادگیری یا رفتاری دارند و انجام تست، مشاوره و پیگیری های لازم جهت تشخیص اختلالات و همکاری با متخصص اختلالات یادگیری و برگزاری جلسه با وی در ارتباط با مشکلات آموزشی کودکان و اعلام نتایج پیگیری های انجام شده.مشاوره با کودکان در قالب جلسه مشاوره فردی، مشاوره با خانواده و مشاوره گروهی که اغلب آنها توسط بخش آموزش ارجاع داده شده اند. مشاوره های فردی در جهت رفع مشکلات رفتاری، عاطفی، تحصیلی و خانوادگی و مشاوره های گروهی در جهت حل مسائل بین فردی، تقویت تعامل بین فرزندان و خانواده، مشکلات دوران نوجوانی، حل استرس های امتحان، برقراری ارتباط مثبت، بحث های آزاد و … صورت گرفته است.توانمندی 35 نفر از کودکان دارای اختلال یادگیری در مدت 6 ماه.مشاوره با معلمان در قالب جلسات مشاوره فردی در مورد برخی از کودکان و شیوه برخورد با آنها.شرکت در جلسات اولیا و مربیان و بیان نکات تربیتی و آموزشی به والدین کودکان.برگزاری کارگاه آموزشی بازی برای کودکانکارگاه نمایش برای کودکانکارگاه آموزشی بلوغ و بهداشت روان برای کودکان دختر و پسرکارگاه آموزشی نقاشی روی کاشی برای پسران و دخترانجداسازی کودکان با عملکرد نامطلوب و طرح ریزی آموزش ویژه جهت افزایش سطح یادگیری و استفاده بهینه از امکانات آموزشیتهیه بروشور برای کودکان جهت آموزش بلوغ و خودشناسیارجاع به مراکز درمانی خارج از سیستم انجمنارجاع به مددکاریاجرا و تحلیل آزمونهای روانشناختی؛ از جمله: آزمونهای وکسلر (سنجش تواناییهای ادراکی، کلامی، سرعت پردازش، حافظه و…)، ریون (سنجش هوش کلی و غیرکلامی، سنجش ادراک دیداری)، افسردگی بک (سنجش ویژگیهای هیجانی، خلقی و سطوح غیرعادی عاطفه)، ام ام پی آی (تشخیص رفتارهای وسواسگونه، سوءظن، مشکلات ضداجتماع و…)، خرده آزمونهای آمادگی تحصیلی (تشخیص سطح پیشرفت تحصیلی با توجه به تواناییهای هوشی و تحصیلی)* با کمک بخش روانشناسی، کارگاهی برای پرسنل در دفتر مرکزی برگزار شد. این کارگاه 6 جلسه، بهصورت هر هفته یک جلسه 2 ساعته با حضور تعدادی از پرسنل تمامی مراکز بهصورت چرخشی برگزار شد و دارای سرفصلهایی چون: بحث گروهی، بارش فکری، مهارتهای ارتباطی، همدلی، خودآگاهی، حل مساله و … با رویکرد هدایت به سمت رفتار سازمانی بودهاست.تهیهکننده: محمد شیرازی به قلم: سعده رضوانی