کتابخانه بامداد(دفتر مرکزی):تمامی کودکان مشغول به تحصیل در دفتر مرکزی ، عضو کتابخانه هستند. البته افرادی که در حال حاضر مشغول به تحصیل در انجمن نیستند و قبلاً در انجمن تحصیل کردهاند هم حق استفاده از خدمات کتابخانه را دارند.تمرکز فعالیتهای انجام شده در کلاسهای ترویج کتابخوانی در مدت این سه ماه در در پایههای سوم، چهارم، پنجم و ششم علاوه بر کتابخوانی بر روی نوشتن و به خصوص داستاننویسی بودهاست. به این صورت که به صورت مقدماتی، ابتدا تصویری در اختیار کودکان قرار دادیم و از آنها خواستیم تا هر چه در عکس میبینند بنویسند و سپس هر جلسه داستاننویسی را به صورت پیشرفته تر ادامه دادیم و کودکان شروع به نوشتن داستان در مورد آن تصویر خاص و دیالوگهای بین شخصیتهای تصاویر و انجام فضاسازی برای داستان کردند. این فعالیت هر جلسه پیشرفته تر شد و همچنان داستاننویسی در کلاسهای ترویج کتابخوانی ادامه دارد. در کلاسهای پایههای دوم دبستان هم که کودکان هنوز کاملاً توانایی نوشتن ندارند با جملهسازی شروع کردیم و به جایی رسیدیم که کودکان داستانهای کوتاهی هم نوشتند. در کلاسهای اول دبستان از کودکان خواسته شد تا شخصیتهای کتابهایی را که در کلاسهای ترویج کتابخوانی خوانده میشد نقاشی کنند. همچنین درست کردن کاردستی و آموزش آن یکی دیگر از فعالیتهایی بود که در این مدت تقریباً در همهی کلاسهای ترویج کتابخوانی انجام شد که با استقبال بسیار زیاد کودکان مواجه شدیم و به نظر میرسید که این فعالیت موجب شکوفایی خلاقیت کودکان و آرامش کودکانی که معمولاً در روند کلاس اختلال ایجاد میکنند شد.طبق روالی همیشگی در آغاز هر هفته به منظور آشنایی کودکان با کتابهای مرجع و شیوهی بازیابی اطلاعات از این کتابها، مسابقه ای با نام “دانشمندان کوچک” در کتابخانه برگزار شد؛ به این صورت که سوالی از یکی از کتابهای مرجع انتخاب میشد و نام کتابی هم که باید پاسخ سوال از داخل آن پیدا شود نوشته میشد. در طول هفته کودکان فرصت داشتند تا جواب سوال را از داخل آن کتاب مرجع پیدا کرده، بر روی یک کاغذ بنویسند و به دیوار بچسبانند. در پایان هر دو ماه هم نام برندگان این مسابقه در دوماهنامه کتابخانه نوشته شد.تعداد کتابها در این مدت حدوداً 2000 جلد بود که ابتدا بر اساس مقاطع تحصیلی و سپس بر اساس موضوع جدا شده و رده بندی شدهاند. موضوعات کتابهای کتابخانه شامل: داستانی، علمی، کلیات و دین، روانشناسی، تاریخ و جغرافیا، هنر، شعر و نمایشنامه، کتابهای مرجع و… هستند.تعداد 102 جلد کتاب ثبت و آماده سازی و وارد کتابخانه شدهاند. همچنین مجموعاً 66 جلد کتاب به منظور تجهیز منابع کتابخانهای به مراکز خراسان، بازار و همهی کودکان فرستاده شدند.در مدت این سه ماه تلاش شد با انتشارات معتبر کودک و نوجوان به منظور دریافت کتاب، به ویژه برای گروه سنی اول، دوم و سوم دبستان ارتباط برقرار شود که در این میان انتشارات افق، علمی فرهنگی و شباویز تمایل به همکاری نشان دادند. البته بعد از ارسال نامه، فقط انتشارات شباویز این همکاری را عملی کرد و به کتابخانههای مرکز اصلی و مرکز خراسان مجموعاً 114 جلد کتاب اهدا کرد. همچنین در این مدت با سازمانهایی چون “خانهی کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن”و “کانون توسعهی فرهنگی کودکان” ارتباط برقرار شد که با استقبال مدیریت خانهی کتابدار مواجه شدیم وموجب شد تا در تاریخ 28/8/1391، همراه با 13 نفر از دانشآموزان مراکز اصلی، خراسان و همهی کودکان از این مرکز دیدن کنیم. همچنین مسوولان کانون توسعهی فرهنگی کودکان طبق نامهای که ارسال کردند تمایلشان به انجام فعالیتهای کتابخانهای را بیان کردند.در این بازهی زمانی مناسبتهایی همچون روز کودک، روز دانشآموز، روز کتاب و کتابخوانی و شب یلدا گرامی داشته شده و در محیط کتابخانه و انجمن اطلاع رسانی شد. همچنین فعالیتهایی متناسب با این مناسبتها انجام شد.روز کودک مقوای بزرگی به دیوار حیاط انجمن چسبانده شد که روی آن جملهی “من کودکی هستم که…” خیلی بزرگ نوشته شده بود و از بچهها خواسته شد تا این جمله را ادامه دهند که موجب شد تا بچهها جملات قابل تاملی بنویسند.در روز دانش آموز، دربعضی کلاسهای ترویج کتابخوانی با کودکان در مورد دانشآموز و تفاوتش با کودکی که درس نمیخواند صحبت شد و پس از توصیف ویژگیهای دانشآموز از آنها خواسته شد تا یک دانشآموز را بر روی کاغذ بکشند. همچنین در بعضی کلاسها از کودکان خواسته شد تا دربارهی خودشان و صفاتشان به عنوان یک دانشآموز بنویسند و در آخر کتابچهای از آثار بچهها تهیه شد.در هفتهی کتاب و کتابخوانی دو مقوا به دیوار حیاط انجمن چسبانده شد که بر روی یکی از آنها جملهی “کتاب میخوانم زیرا…” و بر روی دیگری جملهی “کتاب نمیخوانم زیرا…” نوشته شده بود و از کودکان خواسته شد تا بر روی این دو مقوا از دلایلشان برای خواندن یا نخواندن کتاب بگویند که نتیجهی بسیار قابل توجهی داشت؛ از جمله این که دلیل اکثر بچههایی که کتاب نمیخواندند کمبود وقت و مشغولیتشان به کار بود و فهمیدن این نکته ما را بر آن داشت تا مدتی از زمان کلاسهای ترویج کتابخوانی را در اختیار کودکان قرار دهیم تا کتابی را انتخاب کرده و بخوانند.به مناسبت فرا رسیدن شب یلدا مسابقهای توسط بخش کتابخانه برگزار شد و به بچهها یک مهلت یک ماهه داده شد تا نامهای به ننه سرما بنویسند و در اختیار مسوولان بخش کتابخانه قرار دهند و به برندگان این مسابقه در روز جشنی که به مناسبت فرا رسیدن شب یلدا برگزار شد جوایزی اهدا شد.به مناسبت فرارسیدن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید، روز دانشآموز و شب یلدا جشنهایی در محیط انجمن برگزار شد که مسوولیت برگزاری این جشنها بر عهدهی بخش کتابخانه بود و این جشنها شامل برنامههایی چون اجرای سرود، نمایش، برگزاری مسابقه و … بود که توسط کودکان اجرا شد.علاوه بر برگزاری کلاسهای ترویج کتابخوانی در این سه ماهه، در ساعاتی که کلاسهای ترویج کتابخوانی در محیط کتابخانه تشکیل نمیشدند، آموزش شطرنج و بازی شطرنج، کمک به بچهها برای پیشرفت درسی و آموزش خوشنویسی به بچههایی که علاقهمند به خوشنویسی هستند از جمله دیگر فعالیتهایی بود که در کتابخانهی بامداد انجام شد.کتابخانه فروغ(مرکز خاوران):افزودن 45 جلد کتاب جدید به مجموعه ی کتاب ها.برگزاری کلاس های ترویج کتابخوانی طبق روال معمول که این کلاس ها شامل فعالیت هایی چون: کتابخوانی، برگزاری نمایش، نقاشی های گروهی و فردی متناسب با موضوعات کتاب ها، نمایش کارتون و فیلم متناسب با گروه سنی دانش آموزان به صورت ماهانه، برگزاری مسابقه ، آموزش کاردستی و … بودند.برقراری سیستم امانت کتابخانه.کشیدن نقاشی توسط دانش آموزان به صورت گروهی بر روی کاغذ رولی در حیاط مجموعه به مناسبت “روز دانش آموز”.برگزاری نمایشگاه کتاب در تاریخ 24 آبان به مناسبت” روز کتاب و کتابخوانی”.برگزاری جشن شب یلدا که شامل برنامه های متنوعی چون: اجرای سرود، نمایش، مسابقه، نمایش عروسکی و پخش موسیقی بود.برگزاری مسابقات علمی و فرهنگی به صورت هفتگی.برگزاری کلاس های آموزش زبان انگلیسی برای 5 نفر از کودکان مستعد.بازدید از خانه ی کتابدار به همراه تعدادی از کودکان.آشنا کردن کودکان با کتب مرجع.وجین مجموعه کتاب ها و خارج کردن کتاب های آسیب دیده و تعمیر آنها تا حد امکان.لازم به ذکر است به دلیل کمبود فضا در مرکز بازار، فضای جداگانهای برای کتابخانه در این مرکز وجود ندارد و فعالیتهای انجام شده در این مرکز شامل فرستادن کتابهای متناسب با سن کودکان برای استفاده و مطالعه کودکان در زمانهای بین کلاسهایشان بوده است. در دو ماه اخیر نیز یکی از داوطلبان بخشی از فعالیتهای کتابخانه را در این مرکز به انجام میرساند.تهیهکننده: لاله دهقان¬پور، ,درج مطلب سعده رضوانی