گزارش بخش روان شناسی – سه ماه پاییز ۱۳۹۱

نویسنده :

بخش روان‎شناسی در کنار برنامه‎های معمول چون مشاوره با کودک در قالب جلسه‎ی مشاوره‎ی فردی، مشاوره با خانواده، مشاوره‎ی گروهی در جهت رفع مشکلات رفتاری، عاطفی، تحصیلی و خانوادگی و نیز حل مسائل بین فردی، تقویت تعامل بین فرزندان و خانواده، مشکلات دوران نوجوانی، حل استرس‎های امتحان، برقراری ارتباط مثبت، بحث‎های آزاد و … و همچنین مشاوره با آموزگاران در قالب جلسات مشاوره‎ی فردی در مورد برخی از کودکان و شیوه‎ی برخورد با آنها، اقدامات زیر را به‎عمل آورده‎است:تشکیل پرونده در جهت شناسایی کودکانی که اختلالات یادگیری یا رفتاری دارند و انجام تست، مشاوره و پیگیری های لازم جهت تشخیص اختلالات و همکاری با متخصص اختلالات یادگیری و برگزاری جلسه با وی در ارتباط با مشکلات آموزشی کودکان و اعلام نتایج پیگیری های انجام شده.مشاوره با کودکان در قالب جلسه مشاوره فردی، مشاوره با خانواده و مشاوره گروهی که اغلب آنها توسط بخش آموزش ارجاع داده شده اند. مشاوره های فردی در جهت رفع مشکلات رفتاری، عاطفی، تحصیلی و خانوادگی و مشاوره های گروهی در جهت حل مسائل بین فردی، تقویت تعامل بین فرزندان و خانواده، مشکلات دوران نوجوانی، حل استرس های امتحان، برقراری ارتباط مثبت، بحث های آزاد و … صورت گرفته است.توانمندی ۳۵ نفر از کودکان دارای اختلال یادگیری در مدت ۶ ماه.مشاوره با معلمان در قالب جلسات مشاوره فردی در مورد برخی از کودکان و شیوه برخورد با آنها.شرکت در جلسات اولیا و مربیان و بیان نکات تربیتی و آموزشی به والدین کودکان.برگزاری کارگاه آموزشی بازی برای کودکانکارگاه نمایش برای کودکانکارگاه آموزشی بلوغ و بهداشت روان برای کودکان دختر و پسرکارگاه آموزشی نقاشی روی کاشی برای پسران و دخترانجداسازی کودکان با عملکرد نامطلوب و طرح ریزی آموزش ویژه جهت افزایش سطح یادگیری و استفاده بهینه از امکانات آموزشیتهیه بروشور برای کودکان جهت آموزش بلوغ و خودشناسیارجاع به مراکز درمانی خارج از سیستم انجمنارجاع به مددکاریاجرا و تحلیل آزمون‎های روان‎شناختی؛ از جمله: آزمون‎های وکسلر (سنجش توانایی‎های ادراکی، کلامی، سرعت پردازش، حافظه و…)، ریون (سنجش هوش کلی و غیرکلامی، سنجش ادراک دیداری)، افسردگی بک (سنجش ویژگی‎های هیجانی، خلقی و سطوح غیرعادی عاطفه)، ام ام پی آی (تشخیص رفتارهای وسواس‎گونه، سوءظن، مشکلات ضداجتماع و…)، خرده آزمون‎های آمادگی تحصیلی (تشخیص سطح پیشرفت تحصیلی با توجه به توانایی‎های هوشی و تحصیلی)* با کمک بخش روانشناسی، کارگاهی برای پرسنل در دفتر مرکزی برگزار شد. این کارگاه ۶ جلسه، به‎صورت هر هفته یک جلسه ۲ ساعته با حضور تعدادی از پرسنل تمامی مراکز به‎صورت چرخشی برگزار شد و دارای سرفصل‎هایی چون: بحث گروهی، بارش فکری، مهارت‎های ارتباطی، همدلی، خودآگاهی، حل مساله و … با رویکرد هدایت به سمت رفتار سازمانی بوده‎است.تهیه‎کننده: محمد شیرازی   به قلم: سعده رضوانی