طرح «با من بخوان»

برنامه‌ی «با من بخوان» که از سال ۱۳۸۷ توسط موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان اجرا می‌شود، به ترویج کتابخوانی برای کودکان محروم و کودکان در بحران می‌پردازد. این برنامه بر پایه‌ شعار اصلی «همه‌ کودکان حق دارند کتاب‌های باکیفیت بخوانند»، می‌کوشد کتاب‌های مناسب و باکیفیت را به دست کودکانی برساند که در شرایط معمول زندگی به این گونه از کتاب‌ها دسترسی ندارند. انجمن حمایت از کودکان کار از جمله نهاد‌هایی است که در برنامه‌ی با من بخوان حضور دارد.
خواندن با کودک و داشتن لحظات آرام و لذت‌بخش با او می‌تواند در رشد زبانی و یادگیری او در آینده تاثیر فراوان داشته باشد. یکی از موثرترین روش‌های درست سهیم شدن کتاب با کودک بلند‌خوانی است. بلند خوانی افسونی است که داستان را در برابر چشم و گوش کودکان به نمایش درمی آورد.
بلند خوانی از شاکله‌های اصلی طرح با من بخوان است. در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ طرح بلند‌خوانی برای کودکان پایه‌های سوم تا نهم انجمن، در حال برگزاری است.
یک شیوه‌ی تاثیرگذار در تدریس، تلفیق کتاب‌های غیردرسی و با موضوعات کتاب‌های درسی کودکان است. در این شیوه کودکان به طور غیرمستقیم با یکی از بخش‌های پژوهش که مراجعه به کتاب‌های غیردرسی است آشنا می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین تاثیرات تلفیق کتاب درسی با کتاب غیردرسی، یادگیری عمیق و روان شدن مطلب است.
در کودکان کار و آسیب که به شکلی رشد شناختی آنها به تاخیر افتاده است یکی از فواید استفاده از ادبیات و بلندخوانی در آموزش، افزایش سطح آگاهی، گسترش دایره‌ی لغت، فرهنگ کتابخوانی در کودکان است که با توجه به پایین بودن سرانه‌ی مطالعه در کشور از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

🔶 حمایت از کودکان، مبارزه با کار کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

دسته‌بندی های بلاگ

کمپین های اخیر

فهرست