روز جهانی زن

زنان، علی‌رغم همه‌ی محدودیت‌هایی که در طول تاریخ بر سرنوشت‌شان سایه انداخته، همواره مانند چراغی پرفروغ، روشنی بخش مسیر زندگی انسان بوده‌اند. نگاهی گذرا به نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان، به‌ویژه در مبارزات برابری خواهانه و نیز تلاش برای ساختن جهانی پر امید برای همگان در دو قرن اخیر، روشنگر نقش تعیین کننده‌ی آنان در جریان جاری زندگی‌ست.
اگرچه گرامی‌داشت ۸ مارس و روز جهانی زن، از جنبش مبارزات کارگری زنان و پیگیری مطالبات صنفی، نظیر ۸ ساعت کار روزانه، برخورداری از تعطیلات خاص دوران بارداری برای زنان و امثال آن شروع شده ولی این جنبش نیز مانند بسیاری از دیگر جنبش‌های اجتماعی در مسیر فراز و فرود خود، صرفاً به مطالبات صنفی محدود نمانده و در پیوند با دیگر ضرورت‌های زندگی عزتمند برای زنان، مردان و کودکان بالنده شده و بر زوایای گوناگون زندگی انسان تأثیر گذاشته است که از آن‌جمله می‌توان به پیوندهای اجتماعی مطالبات زنان در دیگر حوزه‌های انسانی – اجتماعی نظیر مطالبه‌ی حق برخورداری از فرصت آموزش برابر و باکیفیت برای همه‌ی کودکان، حضور زنان به عنوان کنشگران زیست محیطی در عرصه‌ی نگاهبانی از محیط زیست، تلاش برای برخورداری از حق رأی و حضور زنان در عرصه‌های سیاسی و مشارکت برای تعیین سرنوشت بشر و نیز پایه گذاری جنبش جهانی منع خشونت علیه زنان و دیگر جنبه‌های تحول‌خواهی اجتماعی یاد کرد.
زنان در سراسر جهان علاوه بر تلاش بی‌وقفه برای دستیابی به تساوی حقوق زن و مرد و پایه گذاریِ جهانی عادلانه برای همگان، در دیگر عرصه های علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی نیز نقشی انکار ناشدنی داشته و دارند که به عنوان نمونه‌هایی مشهود از آن، می‌توان به نقش و تأثیر کنش انسانیِ دو بانوی بزرگ، خانم ها فلورانس کلی و مری جونز در پایه گذاری مبارزات اجتماعی بشر برای رهایی کودکان از چرخه‌ی کار و نیز نقش بسیار پر رنگی که زنان امروز کشورمان در تلاش برای احقاق حقوق کودکان و پایان بخشیدن به رنج کودکان دارند اشاره کرد.
روز جهانی زن نماد تلاش برای ساختن جهانی انسانی برای همگان است. امید داریم این روز و آرمان‌های بزرگ آن، الهام بخش همه‌ی زنان، مردان و کودکان گرفتار در چرخه‌ی رنج و نابرابری باشد و نویدبخش رسیدن به فردایی روشن برای همگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

دسته‌بندی های بلاگ

کمپین های اخیر

فهرست