گرامیداشت روز مددکاری اجتماعی

آقای دکتر افتخارزاده به نمایندگی از اقای دکتر احمد شمس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی و دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به میهمانان خیر مقدم گفتند .در ادامه حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای احمد مازنی نماینده مردم تهران ،ری،شمیرانات،اسلامشهر و پردیس ،در خصوص مدارای اجتماعی از منظر اسلام سخنرانی کردند. ایشان در مورد واژه مدارا و معانی معادل آن یعنی ،واژه رفق ،صفح،حلم،صبر و بردباری که در آیات و روایات اسلامی بسیار ذکر شده است صحبت کردند.در بخشی از سخنرانی اشاره کردند که پیامبر اسلام در جنگ احد به فرمان خداوند با معتمدین شهر مشاوره های بسیاری کرد و از راهکار های آنها استفاده کرد .ولی در نهایت باز هم در جنگ شکست خوردند وحتی چند نفر از نزدیکان پیامبر هم به شهادت رسیدند. پیامبر بسیار دلگیر بودند ولی خداوند آیاتی را به ایشان نازل کرد که مضمون مدارا و صبر و شکیبایی با مردم را ، به پیامبر توصیه می کرد.

سپس آقای سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و دبیر همایش ضمن خوشامدگویی ، درباره ضرورت مدارای اجتماعی در جامعه کنونی صحبت هایی ایراد کردند.وجود 15 میلیون پرونده قضایی ،تعداد تصادفات درجاده های کشور و 17000 فوتی در سال به دلیل سرعت و سبقت غیرمجاز همگی به عدم مدارا در جامعه کنونی اشاره دارد. باور داشته باشیم که خیلی از مسائل و مشکلات جامعه کنونی را می توان با کمی رعایت و به رسمیت شناختن حقوق دیگران و گاهی کمی مدارا می توان کاهش داد.

آقای دکتر محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در خصوص میزان درگیری ها و مشاجره ها و خشونت های خانگی و کودک آزاری های گزارش شده اخیر آماری ارائه کردند که بسیار چشمگیر بود.بسیاری از اختلافات که قبلا به صورت کدخدامنشی و صحبت با فرد بزرگ تر خانواده حل می شد ،در حال حاضر باید در دادگاه های تشکیل شده رسیدگی گردد. در صورت رعایت و مدارا ،این حجم در گیری و منازعات به طور حتم کاهش یافته و باعث جلوگیری از حوادث ناشی از آن خواهد شد.گاهی دیده شده یک تصادف کوچک دو اتومبیل باعث درگیری دو راننده و کشته شده یکی بر اثر درگیری می شود و این قابل کنترل خواهد بود.

سخنران بعدی آقای دکتر انوشیروان محسنی بندپی معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور بودندکه در باره مدارای اجتماعی و نقش آن در ارتقاء شاخص های سلامت اجتماعی صحبت کردند.ایشان اظهار داشتند ارتقای و پایداری اجتماعی در گرو عواملی از جمله انسجام اجتماعی،همبستگی،مشارکت،رعایت حقوق شهروندی،ارتقای امنیت اجتماعی و مدارای اجتماعی است.علم مددکاری اجتماعی در آموزش این مبانی بسیار موثر است و بیشترین نقش در بهبود سلامت افراد ، به معنای وسیع آن که شامل سلامت جسمی ،روانی،اجتماعی است را دارد.در انتهای این بخش از قوه قضاییه تقدیر به عمل آمد.

درادامه خانم دکتر مهنام مدیرگروه علوم اجتماعی وانسانی یونسکو بودکه پیام دبیرکل منطقه ای یونسکو،خانم Esther Kuisch Laroche رادر خصوص مدارای اجتماعی ، برای حضار قرائت کردند.سپس خانم دکتر شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در مورد مدارای اجتماعی و نقش آن در پیشگیری از خشونت های خانگی صحبت کردند.ایشان بیان کردند زندگی در اجتماع نیاز هر انسانی است. مدارا یعنی احترام و درک متقابل با وجود تفاوت ها و اختلافات ظاهری ،کنار یکدیگر زندگی کردن است.برای بالا بردن صبر در جامعه طرحی به نام طرح تاب آوری اجتماعی از سال 1393 در حال بررسی بوده است که در زمان کنونی قابل اجرا است. بازخوردهای اولیه نشان از کاهش نزاع های و خشونت ها و درگیری های خانگی دارد ولی بازخورد های آن هنوز کامل دریافت نشده است.

برای روشن شدن مطلب میز گردی از افراد متخصص تشکیل شد و در مورد مددکاری اجتماعی و مدارای اجتماعی در حوزه های مختلف اجتماعی صحبت های بیشتری انجام شد. افراد میز گرد به شرح زیر بودند:

1-آقای دکتر سید جلال ساداتیان (مسئول میزگرد)(مددکاری اجتماعی و مدارای اجتماعی)

2-آقای دکتر سید سعید حسینی (مدارای اجتماعی و نقش آن در خانواده)

3-آقای دکتر حمید صرامی(مدارای اجتماعی و نقش آن در پیشگیری از اعتیاد)

4-آقای دکتر حسین افراسیابی (مدارای اجتماعی از منظر جامعه شناختی)

5-آقای دکتر احمد به پژوه (مدارای اجتماعی و نقش آن در ارتقاء سلامت روانی-اجتماعی کودکان)

6- آقای رضا قدیمی (مدارای اجتماعی و نقش آن در مدیریت شهری)

7-آقای دکتر علیرضا حمیدی فر (مدارای اجتماعی ونقش آن در تحقق امنیت اجتماعی پایدار)

8-آقای عباس دیلمی زاده(نقش سازمانه های غیردولتی در ترویج مدارای اجتماعی)

9-آقای مهدی سروی همپا(مدارای اجتماعی در سکونتگاه های غیررسمی)

10-آقای مجتبی احمدی(مدارای اجتماعی در بلایا و سوانح)

پیامدهای مدارا کردن به مراتب باعث به رسمیت شناختن فرد مقابل و توجه به تفاوت ها و مشخصات فردی هر فرد و تثبیت ارزش ها در جامعه می شود .مدارا شأن انسان صاحب قدرت را بالا می برد.شخص صاحب قدرت فردی است که می تواند تغییر به وجود آورد ولی اگر خودکنترلی و خویشتن داری داشته باشد و مدارا کند فرد بزرگی محسوب خواهد شد .بایدگفت مدارا انسان بزرگ می خواهد.مدارا یک فرهنگ است .یک نیروی اجتماعی در تعاملات اجتماعی است.انسان معاصر باید بداند هنگامی که مرز های جغرافیایی وجود ندارد ارتباطات بسیار سریع و دریافت اطلاعات در زمان اندک بسیار زیاد است، باید اصل تفاوت را محترم شمارد.مدارا بزرگداشت تفاوت هاست.اگر مدارا در جامعه کنونی وجودنداشته باشد ،کنشگر های اجتماعی به دروغ و یا جدال های بیشمار پناه می برند.

بعد از ظهر برنامه های فرهنگی مانند شعرخوانی و اجرای سرود ملی مددکاری اجتماعی اجرا شد.در ادامه سرکار خانم بهبودی بازرس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در مورد فعالیت های انجمن در سال پیش گزارش کاملی ارائه داد.سپس آقای مهران منتظر مدیر عامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز، از فعالیت های انجمن صحبت کردند. برنامه های پایانی شامل: تحلیف جهت دانشجویان فارغ التحصیل سال گذشته، تجلیل از فعالین و پیشکسوتان مددکاری اجتماعی و  به مددکاران فعال در ارگانها و سازمانهای مختلف تقدیرنامه ارایه گردید.لازم به ذکر است که در این مراسم از طرف انجمن حمایت از کودکان کار از مددکاران اجتماعی نمونه در حوزه کودک نیز تقدیر به عمل آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

دسته‌بندی های بلاگ

کمپین های اخیر

فهرست